Direktlänk till inlägg 14 februari 2018

Svenskarnas Parti förlorade sitt enda mandat

Av Daniel Andersson - 14 februari 2018 21:15

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag skrivit ett gammalt gymnasiearbete om Svenskarnas Parti (SvP). Här presenterar jag en gammal intervju som hölls med Daniel Höglund. Detta efter att partiet förlorat sitt enda mandat i Grästorps kommunfullmäktige.


Ursprungligen publicerade på Svenskarnas Partis hemsida 2011-02-11


Nyligen meddelades det definitiva beslutet från länsstyrelsen att man inte har för avsikt att ta hänsyn till Daniel Höglunds överklagan av Skatteverkets tvångsförflyttning av honom från Grästorps kommun.
 
- Beslutet kom inte som någon större överraskning eftersom det finns en paragraf och juridiskt utrymme för att kunna tvinga mig att vara skriven i samma kommun som min familj. När det står mellan det och att respektera väljarna i Grästorp så är det inte många tjänstemän som har kurage nog att ta ett beslut som gagnar ett politiskt inkorrekt parti, säger Höglund.

 

Är det något som du ångrar med hanteringen av ärendet från din och partiets sida?

 

- Nej, jag anser att vi har gjort det absolut bästa möjliga av situationen, vilket också har gett god utdelning om man tittar på vad valrörelsen och den efterföljande uppmärksamheten lett till i stort. Det har hela tiden varit min vilja att kunna arbeta politiskt i Grästorp men eftersom det inte gick att hitta ett lämpligt boende för hela familjen innan valdagen så gjorde jag det bästa av situationen, jag flyttade till Grästorp och kunde på så sätt vara valbar. Alternativet vore att vänta med att kandidera i Grästorps kommun till nästa val och istället satsa på Vänersborg, men chanserna att ta mandat hade varit betydligt mindre i den kommunen. På grund av att jag valde att göra så tog partiet sitt första mandat, och det redan i sitt första val, mindre än ett år efter att namnet Svenskarnas parti registrerades. Det är en oerhörd bedrift och vi har nu visat att det går att framgångsrikt föra en tydlig politik där vi sätter svenskarna i första rummet utan att för den sakens skull ursäkta oss med att vi även arbetar för andra folks intressen eller liknande. Att vi tog ett mandat satte större fokus på SvP i såväl lokalmedia som i riksmedia än vad ett otal kampanjer och PR-aktioner hade kunnat göra. Vårt namn är nu välkänt, inte minst i Västsverige, och vi har de bästa förutsättningarna för att fortsätta expandera, utveckla och vinna mer mark för nationalismen.

 

När du avskrevs från mandatet så fanns det en person till som sa sig kunna ta platsen?

 

- Ja det stämmer. Jag har bott tillsammans med Krister Johansson under min tid i Grästorp och han uttalade sig bland annat i Tv4 att han tänkte ta platsen. Krister har egentligen själv aldrig varit intresserad av att arbeta politiskt offentligt utan ville ställa upp så att jag kunde fortsätta bedriva politik via honom efter att kommunstyrelsen lyckats med att tvångsskriva mig i en annan kommun. Efter detta hotades han med att bli av med sitt arbete ifall han tog platsen och det var det som gjorde att han tyvärr slutligen tackade nej. Jag tycker givetvis att det är tråkigt att han kände att han inte kunde ta platsen men har förståelse för hans beslut och framförallt blir jag förbannad på att det finns arbetsgivare och andra som använder så fula metoder för att försöka stoppa oppositionen.

 

Hur påverkar det att SvP nu har en tom stol i fullmäktige?

 

- Den största skillnaden är att vi inte kommer kunna lämna in motioner så vi har väldigt begränsade möjligheter att få igenom fler förslag än det förslaget som vi redan har fått igenom. Ett alternativ är givetvis också att arbeta med medborgarförslag, så som vi redan har lämnat in i flera andra kommuner. Det är samtidigt värt att poängtera att vårt viktigaste arbete idag inte är det rent parlamentariska med att lägga motioner osv utan detta är enbart en av alla de arbetsmetoder som vi har för att göra det viktigaste, dvs att samla alla svenskar i en rörelse som vill ha förändring och där de inser att det är upp till oss själva att driva igenom den förändringen så att vi på sikt kan skapa ett svenskt Sverige. Parlamentariskt arbete är en viktig del i det arbetet men långt ifrån allt, vi måste fortsätta informera, granska och att upplysa om att det finns ett parti som står på deras sida för att tillsammans kunna skapa förändring. Vi kommer inte heller försvinna från kommunfullmäktige utan jag kommer fortsätta vara med på alla möten, lokala kampanjer och annan aktivism kommer bedrivas för att visa att vi är partiet som står för förändring, och som samtidigt vill se till att Grästorp kan fortsätta vara en svensk oas nära större mångkulturella städer i regionen.

Hur upplever du stödet i Grästorp efter alla skriverier och påhopp på partiet efter valet?

 

- Vi har hela tiden kunnat känna av ett ökande stöd i kommunen, faktiskt har det varit så att ju mer media och etablissemang har ropat ”nazister” och försökt ta till ojusta metoder, desto fler är det som kommer fram till oss när vi sprider informationsmaterial och säger att de är på vår sida och är trötta på de styrande. Jag ser ljust på framtiden och har väldigt goda förhoppningar om att vi i nästa val kommer ha större representation i kommunen samtidigt som vi kommer ta flera andra mandat i regionen. Nationalismen är på frammarsch och tror mångkulturivrarna att de kan stoppa oss så här så tror de fel.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Daniel Andersson - 14 februari 2018 00:39

Hej bloggen! Daniel här. På denna sidan kommer ni få läsa mycket om mitt specialintresse som råkar vara politik. Mitt intresse startade med att jag, under min gymnasietid, skrev ett arbete om Svenskarnas Parti. Partinamnet förkortades SvP och man la ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2018
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards